© Christian Herzer
Nábytek

Komu zvoní do hrobu

„Umění pochází z dovednosti“: To nemusí být vždy pravda, ale v případě George Bemmerla je to stoprocentní pravda. Zatímco jiní se po práci schoulí na gauči, bavorský tesař se věnuje svým uměleckým projektům ze dřeva. Četné malby, sochy a kusy nábytku svědčí o jeho lásce ke dřevu, jeho tvůrčím talentu a mistrovském řemeslném zpracování. „Za každým mým dílem se skrývá příběh,“ říká. V tomto případě hovoří o jeho lásce k Itálii a zejména k Benátkám. Naposledy, kdy bylo cestování během pandemie koronaviru nemožné, přinesl lagunové město do svého domu prostřednictvím komody vytvořenou podle Palazzo Dario. Nyní ho uchvacuje zvonice na Campo Apostoli s její neoklasicistní fasádou a elegantní cibulovou kupolí. Zvonici zrekonstruoval ve dřevě ve věrném měřítku – od základny z amerického javoru až po konstrukci z brazilského Louro Preto, kanadské ledové břízy, javoru lesního a oskoruše, až po kopuli z mořené olše.

© Christian Herzer
© Christian Herzer
© Christian Herzer
© Christian Herzer
© Christian Herzer
© Christian Herzer
© Christian Herzer
© Christian Herzer
© Christian Herzer
© Christian Herzer

Plynutí času

Stejně jako skutečná věž z 18. století, i umělecká replika má plně funkční hodiny, které nakonec nabyly symbolického významu: "Projekt jsem dokončil podle plánu ke svým 60. narozeninám. Bohužel, můj předchozí zaměstnavatel musel přesně v té době zavřít, ale naštěstí jsem si rychle našel nové místo jako mistr řemeslník. Zvonice tak znamená konec i nový začátek mého profesního života – věrný mottu: ‚Komu zvoní do hrobu,'“ vysvětluje Georg Bemmerl osobním způsobem.

Dřevěná městečka

Prostřednictvím skrytého mechanismu – jedno z oken lze stáhnout dolů – téměř čtyři metry vysoká věž odhaluje své tajemství zasvěceným: vinotéku s osmi zásuvkami zobrazující městské scenérie od alpského Bergama na severu až po Sienu a Řím na jihu – vzpomínky na mnohé cesty do Itálie. Intarzování bylo zdaleka nejpracnější částí celého projektu: „Každý obrázek jsem ručně nastínil a pak jsem ho navrhl s použitím materiálu z mé rozsáhlé sbírky dýh – v průměru jsem zvládl jeden čtvereční centimetr za den,“ říká Georg Bemmerl. Ani neumí říct, kolik hodin projekt celkově strávil – „bylo to určitě hodně!“ Koneckonců si každý detail vyrobil sám: řezal, soustružil, vyřezával, brousil a lakoval balkonová zábradlí, okenní rámy, římsy a sloupy: „S produkty ADLER jsem pracoval během celé své kariéry tesaře, takže mé dřevěné výrobky jsou samozřejmě také povrchově upraveny produkty ADLER“. Klíčovou roli v povrchové úpravě sehrál osvědčený 2K transparentní lak Aduro Legnopur G10 a byl použit také izolační základ Aduro Isoliergrund.

Harmonický celek

V Benátkách jsou Palazzo Dario na Canal Grande a Campo Santi Apostoli ve čtvrti Cannaregio od sebe vzdáleny asi půl hodiny chůze. V domě George Bemmerla stojí těsně vedle sebe a tvoří harmonický celek, doplněný dřevěným obrazem s karnevalovým motivem – „jedním z mých prvních děl“. A zvonek je již nedílnou součástí rodinného života u Bemmerlů: Na bronzový zvonek pod kupolí lze například zvonit jemnou ebenovou rukojetí, když je čas na večeři – a Bemmerl si může cestou k jídelnímu stolu vybrat perfektní vinný doprovod. Pro velmi speciální příležitosti tajná přihrádka ve spodní části obsahuje obzvlášť krásnou láhev – přesně to, co je třeba udělat na závěr tohoto mistrovského dřevěného uměleckého díla. Nazdraví!

© by adler-lacke.com